گفتاردرمانی ورامین
این وبلاگ به انتشار مطالب آموزشی مربوط به رشته گفتاردرمانی و توانبخشی می پردازد
نویسنده: رضا مسعودی بیدگلی - ۱۳٩۱/۸/٢٧

آموزش ساعت

دانلود با حجم   3.091 مگابایت

پسورد فایل فشرده: pirooz1717.persianblog.ir            

                            

                                         
                 

نویسنده: رضا مسعودی بیدگلی - ۱۳٩۱/۸/٢٧

تعریف: یکپارچه‌سازی حسی توانایی مغز در سازماندهی اطلاعاتی است که توسط تمامی حواس بدن و از محیط دریافت می‌شود.

 همه اطلاعاتی که ما از محیط پیرامون دریافت می‌کنیم از طریق سیستم های حسی ما است. مغز ما  اطلاعاتی درباره علائم، صداها، بوها و مزه‌ها و حرکات بصورت سازمان‌یافته دریافت می‌کند. ما به تجربیات حسی خود معنا می‌دهیم و می‌دانیم چگونه طبق آن پاسخ دهیم.

بسیاری از فرآیندهای حسی  در سیستم عصبی در سطح ناخودآگاه انجام می‌گیرد، بنابراین معمولا از آنها آگاه نیستم. گرچه همه‌ی ما با حواس چشایی، بویایی، بینایی و شنوایی و لامسه آشنا هستیم اما سیستم عصبی ما دارای حواسی چون حرکت، تعادل و وضعیت بدنی نیز می‌باشد. همانطور که چشم ما اطلاعات بصری را دریافت کرده و برای تفسیر به مغز می‌فرستد و سلولهای پوستی اطلاعات مربوط به لمس، درد، دما و فشار را ارسال می‌کنند(1)، سازه های درون گوش داخلی نیز اطلاعات مربوط به حرکت و تغییر در موقعیت سر را ارسال می‌کنند و تهیه اطلاعات مربوط به آگاهی از موقعیت بدن برعهده گیرنده‌های ماهیچه‌ای، مفاصل و تاندون‌هاست.

 


ادامه مطلب ...
نویسنده: رضا مسعودی بیدگلی - ۱۳٩۱/۸/٢٦

چهار ویژگی اصلی کودکان مبتلا به اتیسم عبارتست از:


ادامه مطلب ...
نویسنده: رضا مسعودی بیدگلی - ۱۳٩۱/۸/٢٠

When we use a method for individual training, we have to decrease confused factors. In this condition an auditory trainer can programme a suitable plan for a child with hearing disorder.

However, collective training is more usefully and effectively, because children tend to compete.

In this course, children experience education in nature environmentY; Increase social relation and exchange of views create in this method.

There is an exception! If a child is very different (in cognition, intelligence), he/she have to educate individuality.

A therapist has better to organize a group between 3-5 children. Children have to place in a group base on their abilities such as hearing rate, age, educations, cognition development, and compatibility.

 

By: Reza M. Bidgoli

www.pirooz1717.persianblog.ir

 

نویسنده: رضا مسعودی بیدگلی - ۱۳٩۱/۸/۱۸

روشهای ارتباطی مکمل و جایگزین (Augmentative and alternative communication system)عبارتنداز:

 1-تکمیل یا جایگزینی گفتار یا نوشتار طبیعی با استفاده از وسایل کمکی (مثل استفاده از عکس، تصویر و نمادهای برجسته)

2- تکمیل یا جایگزینی گفتار یا نوشتار طبیعی بدون استفاده از وسایل کمکی (مثل زبان اشاره و هجی با انگشتان)

 

روش ارتباطی مبادله تصویر:

 


ادامه مطلب ...
نویسنده: رضا مسعودی بیدگلی - ۱۳٩۱/۸/۱٠

انواع آفازی و مشخصه‌های آن

 


ادامه مطلب ...
نویسنده: رضا مسعودی بیدگلی - ۱۳٩۱/۸/٤

آفازی اختلالی است که در اثر سکته یا آسیبهای مغزی دیگر ایجاد می‌شود. در این اختلال فرد توانایی بیان را از طریق گفتار، اشاره و نوشتار و توانایی درک گفتار، اشاره و نوشتار دیگران را از دست داده و رویکرد ارتباطی فرد با افراد خانواده، دوستان و همکاران دستخوش تغییر می‌شود.

تاثیر آفازی روی ارتباط می‌تواند شدید یا خفیف باشد. در این مبحث پیشنهاداتی برای کمک به افراد آفازی در برقراری ارتباط ارائه می‌شود:


ادامه مطلب ...
رضا مسعودی بیدگلی
فارغ التحصیل سال 1377 از دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران
مطالب اخیر:
کدهای اضافی کاربر :