گفتاردرمانی ورامین
این وبلاگ به انتشار مطالب آموزشی مربوط به رشته گفتاردرمانی و توانبخشی می پردازد
نویسنده: رضا مسعودی بیدگلی - ۱۳٩۱/٩/٢٢

 ارزیابی: اگر کودک را به پشت بخوابانیم، با چرخاندن گردن به یک سمت، دست و پای  طرف صورت باز و صاف شده و از بدن دور می شود، در حالیکه دست و پای طرف مخالف صورت خم می شود. این بازتاب در موقع تولد ظاهر شده و در دوماهگی قویتر شده و در 6-4ماهگی از بین می رود.

 تشخیص:

1- چشمانش بصورت آرام قادر به دنبال کردن خط وسط بدن نیست. این موضوع باعث مشکلاتی در خواندن می شود و از کلماتی که در وسط کاغذ قرار دارند عبور کرده و آنها را نمی خواند.

2- چشمان توانایی عبور از خط وسط عمودی بدن را ندارد. یعنی چشم راست در حرکت به سمت چپ مشکل دارد. کودک راست دست با این مشخصه ممکن است مشکلاتی را برای نوشتن در سمت چپ کاغذ پیدا کند.

3- هماهنگی چشم و دست ندارند و در سالهای اول مدرسه هنگام نوشتن مشکل خواهند داشت.

4- در حرکات جانبی چشم مثل تعقیب چشمی (پیگیری دیداری) دچار مشکل می باشند.

5- برای نگهداری خودکار یا مداد هنگام نوشتن،‌انگشتان باید منقبض باشند،‌بنابراین نوشتن را دچار مشکل می کند.

6- بین عملکرد نوشتاری و شفاهی او ناهماهنگی وجود دارد.

7- در کنترل تعادل خودکار مشکل دارد.

 

مهار بازتاب:

مهمترین راهکارها:

1- با چرخش سر به یک سمت از صاف شدن دست در طرف صورت جلوگیری می کنیم.

2- کودک را در حالت چهار دست و پا قرار می دهیم و سر را به سمت چپ و راست می چرخانیم.

3- چمباتمه گوشه دیوار باشد و با دستها، پاها را از پشت بگیرد.

 

نویسنده: رضا مسعودی بیدگلی - ۱۳٩۱/٩/۱٠

نام کتاب: مجموعه مقاله‌های دومین همایش پیشگیری از معلولیتها

انتشارات: سازمان آموزش و پرورش استثنایی

نوبت چاپ: اول، سال 1391

چکیده: این کتاب حاوی مجموعه مقاله‌های دومین همایش پیشگیری از معلولیتهاست.
مطالبی راجع به نقش تشخیص و مداخله به هنگام در پیشگیری از معلولیتها، تکامل شناختی کودک، مراقبت های بهداشتی اولیه، بررسی عوامل موثر در بروز انواع معلولیتها و جایگاه پیشگیری در برنامه های سازمان آموزش و پرورش استثنایی در این کتاب ارائه شده است.

 

 

نام کتاب: مهارتهای زندگی برای نوجوانان، جوانان، بزرگسالان

نویسنده: دکتر سید اصغر ساداتیان

انتشارات: ما و شما

نوبت چاپ: چهارم، سال 1391

چکیده: در این کتاب راهکارهای علمی و عملی برای اصلاح اختلالات نظیر خجالت، کم رویی، اضطراب اجتماعی، شخصیت منزوی یا گوشه گیر و شخصیت درون گرا آورده شده است.

 

 

نام کتاب: کودکان استثنایی

نویسنده: نازلی مشایخی، فریده ترابی میلانی

انتشارات: فاطمی

نوبت چاپ: اول، سال 1391

چکیده: تعاریف و مفاهیم کودکان در گروههای کم توان ذهنی، تیزهوش، دارای مشکلات
هیجانی و رفتاری، دارای آسیب بینایی، شنوایی و دارای اختلال های گفتار و زبان،معلولیت های جسمی ـ حرکتی و دارای اختلال یادگیری در این کتاب ارائه شده است.

نویسنده: رضا مسعودی بیدگلی - ۱۳٩۱/٩/٤

برخی از علائم درخودماندگی ناشی از اختلالات پردازش مرکزی شنوایی است. مثلا زمانی که کودک اصوات گفتاری را می شنود ولی قادر به درک معانی آن نیست تصور می کنیم که کودک نمی خواهد به حرف ما گوش داده و اطاعت کند درحالیکه او ممکن است قادر به فهم مطلب بیان شده نباشد.

 


ادامه مطلب ...
رضا مسعودی بیدگلی
فارغ التحصیل سال 1377 از دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران
مطالب اخیر:
کدهای اضافی کاربر :