گفتاردرمانی ورامین
این وبلاگ به انتشار مطالب آموزشی مربوط به رشته گفتاردرمانی و توانبخشی می پردازد
نویسنده: رضا مسعودی بیدگلی - ۱۳۸٥/۱/۱

کودک استثنایی به افرادی گفته می شود که به دلایلی از جمله کم توانی ذهنی، نقائص حسی، حرکتی و یا روانی نمی توانند از آموزشهای عادی بهره مند گردند. این کودکان به هفت گروه تقسیم می شوند:

  1. کم توان ذهنی
  2. ناشنوا و نیمه شنوا
  3. نابینا و نیمه بینا
  4. معلول جسمی و حرکتی
  5. کودک دارای اختلال رفتاری
  6. چند معلولیتی
  7. کودک مبتلا به اختلال یادگیری

در حال حاضر بیش از 72000 دانش آموز استثنایی در گروههای فوق تحت پوشش می باشند (به نقل از سایت سازمان آموزش و پرورش استثنایی)

 کودکان مبتلا به کم توانی ذهنی:

 


به کودکانی که دارای بهره هوشی پایین تر از 70 بوده و همراه با بهره هوشی پایین، سازگاری مطلوبی نداشته باشند کودک کم توان ذهنی اطلاق می گردد. البته توجه داشته باشیم که این اختلال باید در دوران رشد (تا سه سالگی) ایجاد شده باشد.

کودکان کم توان ذهنی به سه دسته تقسیم می شوند:

  • · گروه آموزش پذیر (با بهره هوشی 70-50)
  • · گروه تربیت پذیر( با بهره هوشی 50-25)
  • · گروه حمایت پذیر (با بهره هوشی 25-0)

 

  • علل ایجاد کم توانی ذهنی:

کم توانی ذهنی در کودکان به دلایل مختلفی ایجاد می گردد. این عوامل ممکن است در هر یک از دورانهای بارداری مادر، حین زایمان و پس از زایمان ایجاد گردد. عواملی چون:

ضربه به جنین یا کودک در دوران رشد، بیماریهای مادر در دوران بارداری و مصرف دارو توسط مادر و همچنین بیماریهای کودک، تحت اشعه قرار گرفتن مادر در دوران بارداری، تشنج، زردی و بیماریهای عفونی و همچنین عوامل ژنتیکی از دیگر عوامل موثر است. یکی از مهمترین عوامل که غالبا نادیده گرفته می شوند مسائل روحی و روانی مادر در دوران بارداری است که می تواند بطور موثر روی جنین و بهره هوشی وی تاثیرگذار باشد.

  • آموزش

کودکان آموزش پذیر تحت تعلیم آموزش و پرورش استثنایی قرار می گیرند؛ اما کودکان تربیت پذیر غالبا در مراکز آموزشی و توانبخشی وابسته به بهزیستی و کودکان حمایت پذیر (پناهگاهی) تحت مراقبت مراکز نگهداری وابسته به سازمان بهزیستی قرار می گیرند.

 

رضا مسعودی بیدگلی
فارغ التحصیل سال 1377 از دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران
مطالب اخیر:
کدهای اضافی کاربر :