گفتاردرمانی ورامین
این وبلاگ به انتشار مطالب آموزشی مربوط به رشته گفتاردرمانی و توانبخشی می پردازد
نویسنده: رضا مسعودی بیدگلی - ۱۳٩۱/٩/٤

برخی از علائم درخودماندگی ناشی از اختلالات پردازش مرکزی شنوایی است. مثلا زمانی که کودک اصوات گفتاری را می شنود ولی قادر به درک معانی آن نیست تصور می کنیم که کودک نمی خواهد به حرف ما گوش داده و اطاعت کند درحالیکه او ممکن است قادر به فهم مطلب بیان شده نباشد.

 


هنوز دلیل اصلی وجود اختلال پردازش شنیداری در این کودکان مشخص نیست ولی نمونه برداری از مغز توسط کمپر و بومان در 1994 بیانگر این است که منطقه هیپوکامپ در این افراد نارس می باشد. (منطقه هیپوکامپ که در دستگاه لیمبیک قرار دارد مسئول یادگیری و حافظه است و اطلاعات ورودی از حواس وارد هیپوکامپ شده و پس از پردازش به مناطق مختلف قشر مغز می رود تا در حافظه بلندمدت ذخیره شود).

یکی از روشهای درمانی ساده در مورد این کودکان صوت درمانی است. یکی از روشهای صوت درمانی تکنیک آموزش یکپارچه‌سازی شنوایی یا AIT)Auditory Integration Training)است. منبعی در مورد این روش به فارسی ندیدم و اگر دوستان بویژه همکاران گفتاردرمانگر و شنوایی شناس اطلاعاتی دارند در بخش نظرات  ارائه دهند.

 

رضا مسعودی بیدگلی
فارغ التحصیل سال 1377 از دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران
مطالب اخیر:
کدهای اضافی کاربر :